
Meer aandacht voor patiënten en meer rust in de praktijk
24 juni 2022
Toekomstige huisartsenzorg heeft een uitdaging!
24 juni 2022Na een praktijkovername wilde huisarts Willem Beereboom een goed overzicht van de aanwezige ICT-middelen. De ICT-Praktijkscan bood uitkomst: “Ik kreeg veel waardevolle informatie met diverse nieuwe plannen voor een efficiëntere praktijkvoering. Dat alles heeft me nog geen drie uur van mijn tijd gekost.”
“In de dagelijkse praktijkvoering kunnen we eigenlijk niet meer zonder ICT-middelen functioneren. Ik verwacht ook dat dit in de toekomst alleen maar toeneemt,” vertelt huisarts Willem Beereboom van huisartsenpraktijk Schelmeroord in Rotterdam. “De zorgvraag stijgt en personeel is een knelpunt. Een efficiëntere praktijkvoering realiseren, met ICT als hulpmiddel, is dan een logische stap.
Je kunt natuurlijk zelf de ICT-middelen in kaart brengen en analyseren. Maar tijd is schaars en meestal ligt ICT buiten je expertisegebied. Daarbij komt zó veel kijken en er is ook zo veel mogelijk. De ICT-Praktijkscan wordt uitgevoerd door professionals, die weten waarover ze praten én hoe het ook anders kan. Dat is een prettige gedachte als je deze klus wilt uitbesteden.”
Gratis advies en ondersteuning
“Met deze ICT-Praktijkscan krijgt de huisarts gratis advies en ondersteuning bij de digitalisering van de praktijk,” vertelt POH eHealth Lucretia van Noord. “Dat gebeurt vooral op een praktische en laagdrempelige manier. Op basis van een vragenlijst en praktijkbezoek schrijft onze IT-specialist een adviesrapport. Vervolgens zetten we samen met de huisarts alles op een rij: welke ICT-middelen zijn er in de praktijk aanwezig, is de software up to date en veilig, maar ook: weten medewerkers hoe ze met het digitale huisartssysteem moeten omgaan? We kijken veel breder dan alleen ICT, ondersteunen tevens bij het opstellen van een digitaliseringsplan. Op basis van de uitkomsten van de ICT Praktijkscan en het adviesrapport kan de huisarts zelfs gratis consultancy-uren krijgen of een financiële bijdrage.”
Meteen resultaat
Kost het meewerken aan de ICT-Praktijkscan veel tijd? Willem: “Zeker niet. Dit alles heeft mij niet meer dan drie uur van mijn tijd gekost én het heeft mij veel waardevolle informatie opgeleverd. Ik kreeg een uitgebreid adviesrapport met genoeg nieuwe plannen voor de toekomst. Een aantal adviezen betreffende communicatie en digitalisering heb ik al doorgevoerd.
Zo wordt in onze praktijk bij e-consultatie nog veel gebruik gemaakt van veilig mailen. Voor het afbouwen van dit mailcontact hebben wij een autoreply ingesteld, waarin patiënten voor hun communicatie worden geattendeerd op het gebruik van mijngezondheid.net.
Daarnaast maken we, met behulp van een wachtkamerscherm, inmiddels meer promotie voor dit patiëntenportaal. Patiënten worden gestimuleerd om digitaal herhaalrecepten aan te vragen, digitaal een afspraak in te plannen en een e-consult aan te vragen. Dat werkt goed, we merken dat patiënten ermee aan de slag gaan.
Samen met Lucretia van Noord en Arnoud Faber, consultant en strateeg digitale zorg, heb ik eveneens nagedacht over uitbreiding van de digitale mogelijkheden. Zo gaan wij binnenkort starten met spreekuur.nl.”
Blinde vlek
Lucretia: “Het is prettig om samen gericht wensen en mogelijkheden te bekijken, waarna wij kunnen ondersteunen bij de implementatie van het digitaliseringsplan. De reacties zijn positief, teams ervaren een verbetering in hun werkwijze. De ICT Praktijkscan is overigens ook interessant voor praktijken die hun digitalisering op orde hebben, maar benieuwd zijn of ze nog iets missen. Wij brengen die blinde vlek graag in kaart.”
Willem: “Zo’n praktijkscan is maatwerk voor je praktijk. Ik weet nu ook welke mensen ik bij Rijnmond Dokters kan benaderen voor vragen, zelfs collega’s die hun ICT kennis en ervaring willen delen. Bijkomend voordeel: het uitgebreide adviesrapport is als praktijkverbeterplan te benutten voor accreditatie.”
Interesse in de ICT-Praktijkscan? https://rijnmonddokters.nl/ict-praktijkscan