Vraag maar raak
24 juni 2022‘Onze beltijden zijn met anderhalf uur teruggeschroefd’
28 juni 2022Uw praktijk heeft twee voordeuren: een fysieke waarmee patiënten uw praktijkruimte betreden én een digitale: uw website. En net zoals u ervoor zorgt dat de balie plus wachtkamer overzichtelijk en opgeruimd zijn, is het eveneens belangrijk om uw website als visitekaartje te laten fungeren. Daarbij kunt u zichzelf twee vragen stellen: wat zoeken mensen op mijn website en wat wil ik dat patiënten het eerste op mijn website zien?
Praktijkinformatie
Het antwoord op de eerste vraag is duidelijk in te vullen. Mensen willen meestal allereerst praktijkinformatie: wie werken er, wat zijn de openingstijden, kan ik een afspraak maken, kan ik me inschrijven als nieuwe patiënt of waar kan ik in het weekend terecht? Daarnaast kunt u nog veel meer informatie aanbieden. Denk aan extra spreekuren, medische informatie (bijvoorbeeld wat te doen bij een blaasontsteking), praktijkondersteuning of websites van aanpalende disciplines zoals fysio, diëtist of podotherapeut. Zulke informatie kan heel veel telefoontjes naar uw praktijk schelen. Ook het melden van tarieven of informatie over klachtenprocedure is nuttig. En verwijst u naar betrouwbare, informatieve sites, zoals thuisarts.nl?
Inrichting website
De tweede vraag hangt samen met een breder doel van uw website en is relevant voor de inrichting ervan. Wilt u dat uw patiënten de website benutten voor eHealth – om zo de druk op uw praktijk te verminderen? Dan is het zaak om hen zo veel mogelijk naar het portaal en pgo te dirigeren. Meldt op uw homepage dus, naast het spoednummer, wel het telefoonnummer van de praktijk, maar breng dat laatste niet prominent in beeld voor het maken van afspraken. Spreek de voorkeur uit voor een digitale afspraak. Plaats op de homepage ook links naar afspraak maken, e-consult, medicijnen bestellen of medisch dossier. Handig is eveneens een link waarmee men direct kan inloggen bij het portaal, die koppeling kunt u opvragen bij uw HIS-leverancier. Leg de voordelen van eHealth uit, kort en krachtig, en maak duidelijk dat de patiënt altijd de keuze heeft. En ja, dan staat op de pagina ‘afspraak maken’ natuurlijk ook het telefoonnummer van de praktijk gemeld.
Praktijk-emailadres
Een veelgehoorde vraag is: meld ik ons praktijk-emailadres? U wilt misschien liever niet dat patiënten dit gebruiken voor medische vragen. Sommige collega’s omschrijven dat duidelijk naast het emailadres. U kunt ook een auto reply instellen waarin u aangeeft dat dit mailadres niet bedoeld is voor medische vragen of het bestellen van medicatie. Let er ook op dat u met andere zorgverleners veilig mailt.
Tot slot: de website is dikwijls iets ‘dat er even bij gedaan moet worden’. Het actueel houden daarvan kan een opgave zijn, maar is noodzakelijk. Bijvoorbeeld als er sprake is van nieuwe medewerkers, spreekuren of een veranderde werkwijze (wat meldt u bijvoorbeeld nu op uw website aangaande het dragen van mondkapjes?!). Mijn tip? Plan daarvoor maandelijks – of zo vaak als nodig – een moment in de agenda. Misschien heeft u wel een digivaardige praktijkondersteuner of assistent, die die taak met plezier van u overneemt. Benut uw digitale voordeur en merk wat dát voor de werkdruk in uw praktijk kan betekenen.
Behoefte aan advies, inspiratie of antwoord op alle eHealth-vragen?
[email protected]
(06) 51315924