Geef ACP een boost met registratie in VIPLive
16 december 2022Vertrek Stijn Strous als algemeen directeur
13 januari 2023In de vorige editie van Rijnmond Dokters in Beeld vertelde Kristel Fraaij, voorzitter van het bestuur bij Rijnmond Dokters, meer over de enquête die afgelopen zomer onder de leden is uitgestuurd. Hierin werd onder andere gevraagd in hoeverre Rijnmond Dokters kan ondersteunen bij innovatie en verandering in de praktijkvoering. Huisarts en medisch directeur van Rijnmond Dokters Martine Uil: “De vraag was: als je wil veranderen of innoveren in je praktijk, heb je er dan wat aan als een team van Rijnmond Dokters je komt helpen? Als zij daadwerkelijk op de praktijk naast je meekijken?”
Het antwoord is ja! Martine: “Dit onderdeel heeft hoog gescoord in de enquête, dus mensen hebben hier behoefte aan. Daarnaast verwacht men ook een stukje advies en informatievoorziening op het gebied van digitalisering. Wat is er allemaal beschikbaar op het gebied van eHealth en wat zijn de voor- en nadelen? De uitkomsten van deze enquête sterkt ons in de koers die we op dit thema al hadden ingezet. Dit is echt iets waar we onze leden verder meehelpen.”
Digitalisering als middel
“Digitalisering moet geen doel op zich zijn, maar een middel om een doel te bereiken,” zo begint Arnoud Faber, die zich als consultant en strateeg digitale zorg dagelijks bezighoudt met het adviseren en ondersteunen van praktijken bij digitale zorg. “Digitalisering kan goed helpen om processen binnen de praktijk te optimaliseren. Het wordt door de praktijk en haar medewerkers nog wel eens gezien als iets wat erbij hoort, maar waar ze weinig affiniteit mee hebben. Wij zijn er om dat proces te begeleiden en de voordelen te laten zien. Ik ga met de medewerkers in gesprek over hun visie op het gebied van digitalisering. Waar willen zij naartoe met hun praktijk? En hoe zou digitalisering daarbij kunnen helpen? Ik bekijk binnen Rijnmond Dokters welke digitaliseringsprojecten er zijn en welke projecten mogelijk kunnen aansluiten. Mijn collega’s Lucretia en Elske zijn praktijkondersteuner eHealth en gaan echt naast de huisarts of medewerker zitten om te helpen met de verschillende programma’s.”
ICT-praktijkscan
Eén van de tools waarmee Rijnmond Dokters kijkt naar digitalisering binnen de praktijk is de ICT-praktijkscan. Arnoud: “De ICT-praktijkscan brengt in kaart in hoeverre de praktijk klaar is voor een digitale toekomst. Zijn er ICT-problemen waar je dagelijks tegenaan loopt? Doet het internet het goed binnen de praktijk? Zijn je computers goed beveiligd? Dat soort vragen. Vervolgens gaan mijn collega’s of ik op bezoek bij de praktijk om met de huisarts in gesprek te gaan over de antwoorden. Uiteindelijk rolt daar een adviesrapport uit met concrete adviezen waarmee de praktijk aan de slag kan.”
Bron: Uitkomst enquête uitgezet onder de leden van Rijnmond Dokters 2022.
Een voorbeeld van zo’n advies is om niet meer via een contactformulier op de website of via de e-mail contact te hebben met je patiënt, legt Arnoud uit. “Tegenwoordig kun je via het patiëntenportaal beveiligd communiceren met je patiënt. Het voordeel hiervan is dat deze communicatiewisseling direct in het informatiesysteem van de huisarts staat, waardoor je niet meer in de mail hoeft te zoeken naar dit contact. Het zijn kleine dingen die uiteindelijk de praktijk efficiënter laten draaien.”
Spreekuur.nl
“Spreekuur.nl is een ander nuttig project. Normaal gesproken bel je naar de huisarts om een afspraak te maken, maar met Spreekuur kunnen patiënten vanuit huis een uitgebreide digitale triage vragenlijst invullen. Als jij bijvoorbeeld last hebt van huidklachten, dan vul je een vragenlijst in over die huidklachten en voeg je eventueel foto’s toe. Deze uitgebreide informatie komt bij de huisarts terecht, die zo digitaal een consult kan afhandelen. Dit heeft als voordeel dat de patiënt niet naar de praktijk hoeft te komen, niet in de wacht hoeft te staan en 24/7 de zorgvraag kan stellen. Voor de huisarts heeft dit als voordeel dat deze consulten kan afhandelen op rustigere momenten. Bovendien staan er al voorgeprogrammeerde adviezen in om door te sturen over de meest uiteenlopende klachtgebieden, inclusief medicatieadvies en referenties naar Thuisarts.nl en zelfzorgfilmpjes. Assistentes kunnen laagdrempelige klachten afhandelen, zodat de huisarts zich tijdens het spreekuur kan richten op patiënten met complexere klachten.” Als praktijken geïnteresseerd zijn in Spreekuur.nl kan Arnoud met hen het gesprek aangaan om te kijken of het past voor hun praktijk.
Zorgverlenersportaal
Een ander voorbeeld om de als praktijk efficiënter te werk te gaan, is met het Zorgverlenersportaal, ingericht samen met het Maasstad Ziekenhuis. Arnoud: “Met het Zorgverlenersportaal hebben medewerkers in de huisartsenpraktijk direct inzicht in het medisch dossier van de patiënt in het Maasstad, uiteraard met toestemming van de patiënt. Zo zijn uitslagen van onderzoeken inzichtelijk, maar ook medicatielijsten, afspraken en consultverslagen. Dit kan handig zijn voor de huisartsenpraktijk, want zo hoeft de assistente bijvoorbeeld niet meer telefonisch contact op te nemen met het ziekenhuis voor de uitslag van een labonderzoek of het opvragen van de nierfunctie.”
Het komende jaar zijn Arnoud en zijn collega’s onder andere bezig met het ondersteunen van praktijken bij hun praktijkwebsite. “Uit de ICT-praktijkscan komt dat veel praktijken niet tevreden zijn over hun website. En dat is toch de digitale voordeur van je praktijk. Rijnmond Dokters bekijkt in dit nieuwe project samen met de praktijkmedewerkers wat hun wensen zijn voor een praktijkwebsite. Vervolgens ondersteunt Rijnmond Dokters bij de keuze voor een nieuwe website en zien ze erop toe dat de praktijkwebsite begrijpelijk en goed leesbaar wordt ingericht voor de patiënt.”
Bron: Uitkomst enquête uitgezet onder de leden van Rijnmond Dokters 2022.
Informatie
Meer weten over de ICT-praktijkscan of andere ondersteuning bij digitalisering? Stuur een email naar Arnoud Faber via [email protected]