Positieve reacties op regionale verwijsafspraken
16 december 2024“Veel huisartsen vinden hun werk gelukkig nog altijd leuk”
16 december 2024Toegankelijke zorg voor de patiënt, efficiënte ondersteuning van zorgverleners en gebruiksgemak voor iedereen. Met het programma Digitaal Zorggemak werkt Rijnmond Dokters samen met Digizorg aan één platform ter ondersteuning van de verdere digitalisering van de huisartspraktijken. “Zo houden we de zorg toekomstbestendig.”
De huisartsenzorg staat voor grote uitdagingen: groeiende zorgvraag, toename van administratieve lasten en een tekort aan zorgprofessionals. Het digitaliseren van terugkerende taken en zorg die zich daarvoor leent, biedt huisartsenpraktijken de kans om efficiënter te werken en tegelijkertijd de toegankelijkheid van de zorg te verbeteren. Rijnmond Dokters ondersteunt huisartsenpraktijken al langer bij hun digitale ontwikkeling. Bijvoorbeeld met de implementatie van applicaties voor thuismetingen of een patiëntenportaal.
Meer regie
“Dat zijn echter losse bouwstenen,” zegt Lotte van Selm, programmamanager Digitaal Zorggemak. “Terwijl we tegelijkertijd zien dat zorgverleners in meerdere systemen werken en dat patiënten verschillende websites en apps gebruiken voor allerlei zorgdiensten. We vroegen ons af: hoe kunnen we huidige én toekomstige digitale functies op één plek samenbrengen? Daaruit is het programma Digitaal Zorggemak ontstaan. Het is niet de bedoeling dat alles op de schop gaat. We bouwen voort op wat er al is en integreren dat in het efficiënte en veilige platform van Digizorg, een gezamenlijk initiatief van 29 zorgaanbieders in de regio Rotterdam en de Zuid Hollandse Eilanden. Met elkaar willen we de toegang tot digitale zorg voor patiënten vereenvoudigen door het realiseren van een ‘digitale voordeur’: de Digizorg app. Daarnaast maken we het eenvoudiger voor zorgverleners om met elkaar samen te werken om de beste zorg te kunnen leveren. De Digizorg app wordt in onze regio al door meer dan 30.000 patiënten gebruikt. Dit breiden we de komende jaren uit voor de patiënten in de huisartsenzorg.”
Focus op gebruikersbehoefte
Realiteit is dat de groei van digitale systemen en hulpmiddelen enorm is. Praktijken hebben vaak onvoldoende tijd en kennis om hierin de juiste keuzes te maken. Marieke Morsch, één van de projectleiders binnen Zorggemak: “Dat maakt het complex. En binnen die complexiteit willen we zicht houden op waaraan precies behoefte is in de praktijk en bij de patiënt. Dat doen we samen met de gebruikers. In werkgroepen met zorgverleners, patiëntenvertegenwoordigers en ict-professionals buigen we ons over vragen als: welk probleem proberen we op te lossen met de techniek en voor wie? En welke oplossing zou daarvoor dan het meest geschikt zijn?”
Digitale Triage
Als voorbeeld noemt Marieke Digitale Triage. “Steeds meer praktijken hebben behoefte aan Digitale Triage, daarvoor bestaan veel verschillende oplossingen. De vraag is dus: waaraan hebben de praktijken nu precies behoefte? Gaat het om toeleiding naar de huisarts, om betere consultvoorbereiding of om diagnosestelling? In een multidisciplinaire werkgroep hebben we dat onderzocht. Zo zijn we uitgekomen op de kernvraag: Hoe kun je patiënten met een hulpvraag direct duidelijkheid geven zonder tussenkomst van een zorgverlener? Vanuit die vraag gaan we kijken welke mogelijke oplossingen er zijn. Vervolgens visualiseren we een mogelijke oplossing en testen deze bij de doelgroep. Is dit inderdaad wat hen gaat helpen, komt dit tegemoet aan hun wensen en verwachtingen? Pas als daarover overeenstemming is, gaan we ontwikkelen.”
Optimaliseren en integreren
Dat ontwikkelen begint niet van scratch af aan. “We willen vooral gebruikmaken van oplossingen waarmee de praktijk al werkt, deze zo nodig verbeteren en integreren binnen één digitaal platform,” vervolgt Marieke. “Daarbij helpen we elke praktijk op maat, zodat zij zonder grote investeringen of tijdsinzet hiervan kunnen profiteren. Het doel is dat zorgverleners vanuit dat integrale platform toegang hebben tot de benodigde relevante informatie en programma’s en niet voortdurend hoeven te switchen tussen verschillende systemen. Daarnaast krijgen patiënten meer mogelijkheden vanuit één applicatie.”
Vervolgstappen
Voor Rijnmond Dokters is de verdere digitale ontwikkeling van de huisartsenzorg een belangrijk onderwerp. Programmamanager Lotte: "We willen praktijken ontzorgen op dit gebied, ook als het gaat om de logistieke en financiële randvoorwaarden. Voor de bekostiging van het programma heeft Rijnmond Dokters namens alle praktijken een transformatieaanvraag ingediend bij IZA. Met deze financiering kunnen we komend jaar de basis van het platform opzetten en met minimaal vijftien praktijken in een pilot gaan testen. Ook hebben we vanuit het programma aandacht voor de licentiekosten en waken we ervoor dat deze betaalbaar blijven. De komende weken werken Rijnmond Dokters en Digizorg gezamenlijk verder aan de overeenkomst en samenwerking.”
Vraag en antwoord
We zorgen voor continue afstemming met lopende projecten en initiatieven om overlap te voorkomen en elkaars werk te versterken. Hoewel we grote ambities hebben voor Digitaal Zorggemak, blijven we flexibel en zorgen we ervoor dat andere ontwikkelingen niet worden belemmerd. Samen bouwen we aan een toekomstbestendig digitaal zorglandschap.
Wilt u meer weten over het programma Digitaal Zorggemak?
Hier vindt u aanvullende informatie.