Zorg die past dankzij actieve inbreng patiënt
16 december 2024Digitaal Zorggemak: ‘alle digitale functies op één plek, voor patiënt en zorgverlener’
16 december 2024Uw patiënten minder van het kastje naar de muur sturen voor onnodige vervolgverwijzingen, -afspraken of -recepten: dat kan dankzij de regionale ‘Verwijsafspraken Huisartsen – Ziekenhuizen’. Huisarts Sanne de Vogel vertelt waarom de toepassing van deze afspraken meer werkplezier, prettiger intercollegiaal contact en tevreden patiënten oplevert. “Nu wat tijd investeren levert uiteindelijk tijdswinst op.”
Op 15 februari 2024 lanceerden de negen SRZ-ziekenhuizen, Rijnmond Dokters, de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) afdeling Rotterdam en huisartsenorganisatie Coheasie de ‘regionale Verwijsafspraken Huisartsen – Ziekenhuizen’. “De basis voor dit initiatief was de constatering dat er veel onbekendheid bestond over de bestaande regels,” vertelt huisarts Sanne de Vogel (Huisartsenpraktijk Schenkel), lid van de werkgroep Regionale Verwijsafspraken Huisartsen – Ziekenhuizen. “Dat heeft regelmatig onnodige administratieve last, inefficiëntie, tijdsverlies en irritatie tot gevolg.”
Praktijkvoorbeelden
Ter illustratie noemt Sanne enkele praktijkvoorbeelden. “Neem de situatie waarbij een behandeling in de tweedelijn nog niet is afgesloten, maar waarbij het laatste contact tussen patiënt en medisch specialist langer dan een jaar geleden heeft plaatsgevonden: in zo’n geval heeft een patiënt geen verwijzing nodig om voor hetzelfde probleem een nieuwe afspraak bij de specialist te maken. Ook als een medisch specialist tijdens een consult een nieuwe zorgvraag ontdekt binnen het eigen vakgebied, is een verwijzing van de huisarts niet nodig. De specialist kan dan zelf verwijzen, een nieuwe DBC openen en hierover de huisarts informeren. Zulke regels staan in de landelijke verwijsafspraken, maar zijn dikwijls niet bij iedereen bekend. Met als gevolg: patiënten die ten onrechte voor een verwijzing naar de eerstelijn werden teruggestuurd.
Omgekeerd is de werkwijze vanuit de eerstelijn op sommige punten eveneens voor verbetering vatbaar. Neem de verwijsbrieven van de huisartsen naar de specialisten, waarvan de kwaliteit soms behoorlijk kan verschillen. ‘Gaarne uw mening, zie journaalregels’ werkt nu eenmaal minder duidelijk dan een gerichte vraagstelling met relevante gegevens erbij. Aandachtspunt is ook de optie in Zorgdomein waarbij de patiënt ‘met verkorte toegangstijd’ kan worden gezien. Soms wordt deze te vaak gebruikt, waardoor de zorg alsnog opstroopt. Veel poliklinieken zorgen er al voor dat alle verwijzingen nagelopen worden om de juiste zorg op de juiste wachttijd in te schatten en dat wordt gecommuniceerd aan huisartsen. Maar het zou prettig zijn als huisartsen hier zelf ook wat meer aandacht voor hebben. Samenwerking is nodig om alles in goede banen te leiden. We hebben namelijk allemaal hetzelfde doel voor ogen: op een fijne en efficiënte manier samenwerken, waardoor de patiënt goed en snel geholpen wordt.”
Daarom regionaal
Om het proces achter de verwijzingen beter te stroomlijnen, zijn eind vorig jaar dus de regionale verwijsafspraken opgesteld. Knelpunten werden besproken en opgelost (lees daarover ook dit artikel). Het voordeel van deze regionale aanpak? “Dankzij de wisselwerking tussen de huisartsen en omringende ziekenhuizen worden de grijze gebieden van de landelijke regels wat meer ingekleurd met input van beide zijden. De standpunten komen dus niet van buitenaf, de ziekenhuizen in de regio hebben er ook aan meegewerkt. Het was een leuk proces om samen de landelijke regels te duiden en zo draagvlak te creëren in de regio.”
Interactieve pdf
Om de toepassing van de regionale verwijsafspraken te stimuleren, is een handige interactieve pdf ontwikkeld. Daarin is het verwijsproces tussen huisartsen en ziekenhuizen opgedeeld in vier verschillende fases. Per fase is vastgelegd wat de taken en verplichtingen zijn van zowel de medisch specialist als de huisarts. Sinds 15 februari is deze pdf online te raadplegen. Sanne: “Ik heb de regionale verwijsregels en interactieve pdf waar mogelijk in mijn collegiale netwerk gedeeld, de reacties waren positief, duidelijke regels werken wel zo efficiënt. En ja, het toepassen ervan kost aanvankelijk misschien iets meer tijd. Een nieuwe verwijzing in Zorgdomein plaatsen is immers minder tijdsintensief dan een telefonische terugkoppeling inzake een correcte werkwijze. Maar als we met z’n allen weten hoe het werkt én ons committeren om zo te gaan werken, kunnen regionale verwijsafspraken voeten in de aarde krijgen en gaan processen veranderen. Kijk daarom eens op de interactieve pdf, wees nieuwsgierig en ontdek hoe je het intercollegiale contact kunt optimaliseren. Zo’n tijdsinvestering nu leidt uiteindelijk tot meer werkplezier, prettiger intercollegiaal contact en tevreden patiënten.”
Video en baliekaart
De werkgroep is momenteel bezig met een doordacht communicatieplan om de regionale verwijsafspraken breder te implementeren. Er worden video’s opgenomen, een baliekaart is in de maak. “Het zou mooi zijn als de interactieve pdf ook tijdens nascholingen aan zorgpersoneel onder de aandacht wordt gebracht. Ondertussen blijven wij als werkgroep de regionale verwijsafspraken evalueren, om ze indien nodig aan te passen. Daarvoor is input van collega’s welkom. Wat werkt goed, wat kan beter? We staan open voor opmerkingen en suggesties, laat het maar weten.”
Reacties zijn welkom bij Tessa van Gorsel: [email protected]