Strategisch personeelsbeleid: wat is de kracht van úw praktijk?
16 december 2024“Bij samen beslissen ben je als arts vooral ook coach”
18 december 2024Strategisch personeelsbeleid vormt een essentieel onderdeel van uw praktijkvoering, zeker in deze tijden van krappe arbeidsmarkt en groeiende praktijken. Maar hoe pak je zoiets gedegen op, in de hectiek van alledag? Praktijkmanager Luciënne Bosman vertelt hoe het HR-beleid in huisartsenpraktijk Schenk vormgegeven wordt. “Wensen en problemen blijven hier niet liggen in de dynamiek van alledag”.
Luciënne Bosman (Huisartsenpraktijk Schenk, Rotterdam) heeft ruim twintig jaar ervaring als doktersassistent en volgt momenteel de opleiding tot praktijkmanager. Ze combineert deze functies in de praktijk, met veel plezier. “Bij HR-beleid is het allereerst belangrijk dat er een veilige, open en makkelijke toegankelijke cultuur heerst in de praktijk. Dan durven medewerkers vragen te stellen en het bijtijds aan te geven als het even wat minder gaat. Bij ons heerst zo’n klimaat, een fijn teamgevoel staat hoog in ons vaandel, er is geen sprake van hiërarchie. Tot op zekere hoogte heeft iedereen ook een eigen autonomie. We werken bijvoorbeeld met de NHG triagewijzer, maar we zijn – binnen de kaders - redelijk vrij om hierin te adviseren. Er is veel waardering voor elkaar, je kunt hier jezelf zijn.”
Tijd plannen voor communicatie
“Natuurlijk hebben we uitstapjes en attenties met kerst, verjaardagen of vaccinatieperiodes en maandelijks een gezamenlijke lunch. Maar een gedegen HR-beleid vergt meer. Wil je goed op de hoogte blijven van wat er speelt, dan moet je tijd plannen voor communicatie.
In ons team doe ik, samen met de praktijkhouder, de gesprekken met de medewerkers. Elke drie maanden is er een werkoverleg met de vier doktersassistenten en met de drie POH’s. Wat speelt er, zijn er zaken die we moeten oppakken? Twee keer per jaar is er werkoverleg met het hele team, met elke medewerker plan ik een persoonlijk jaargesprek, zo nodig vinden de gesprekken vaker plaats. We blikken samen terug, bespreken behaalde resultaten of scholing en kijken ook naar de toekomst: wat verwacht iemand, is er behoefte aan scholing of een andere werkinvulling? Zulke gesprekken dienen meerdere doeleinden. Je weet wat er speelt, waar mensen behoefte aan hebben of juist niet. Ik vraag daar gericht naar, luister goed naar wensen en dóe daar vervolgens ook iets mee. En als iemand ergens tegenaan loopt of wat minder lekker in z’n vel zit, gaan we samen op zoek naar een oplossing.”
Op rolletjes
“Zulke communicatie moet je echt structureren, om te voorkomen dat de bewuste aandacht voor je medewerkers versloft. Dat is het voordeel van mijn functie: wensen en problemen blijven niet liggen in de voortdurende bedrijvigheid. Ik vind het fijn om dingen te regelen, om ervoor te zorgen dat de zaken op rolletjes verlopen en dat mensen blij worden van hun werk. Dat is bij ons zeker het geval: we hebben een laag personeelsverloop en ziekteverzuim.”