
Transformatieplan Digitaal Zorggemak goedgekeurd
25 maart 2025
Mentale Gezondheidsnetwerken: een aanpak die werkt
27 maart 2025Digicoach Margreet van der Wouden stelde een verbeterplan op en zette digitalisering in de praktijk meteen goed op de kaart. Efficiënter werken en meer inzicht: collega’s reageren enthousiast. “Je moet niet te snel willen gaan, verandering heeft tijd nodig.”
“Hoe kunnen we ervoor zorgen dat digitalisering voor ons gaat werken in plaats van andersom? Die vraag is leidend in mijn werk als Digicoach,” zegt Margreet van der Wouden – doktersassistente SOH en Digicoach bij HOED Nieuwerkerk aan den IJssel. “Hierbij is het niet de bedoeling dat ik werk van collega’s overneem, mijn taak is om hen te coachen bij het bekwamen in digitale vaardigheden. Om te achterhalen wat zij daarvoor nodig hebben, heb ik collega’s een zelftest laten invullen. Dat leverde duidelijke vragen op, zoals meer kennis over het HIS, OneDrive of Office 365. Maar ook sommige onderdelen van de module mijngezondheidsnet (MGN) waren niet helemaal duidelijk, dat zorgde voor de nodige weerstand. Op basis van die informatie heb ik een gericht verbeterplan opgesteld.”
Hindernissen eenvoudig verhelpen
“Om beter te leren omgaan met het HIS, OneDrive of Office 365 heeft Digivaardigindezorg.nl mooie online leermiddelen. Onze praktijk beschikt over voldoende doktersassistentes, waardoor er onder werktijd wat ruimte is voor nascholing. Van het management kreeg ik toestemming om daarvoor tijd vrij te blokken. Dat motiveert. Vervolgens heb ik gekeken naar de weerstand rondom MGN. Wat bleek: de agenda stond bij ons niet goed ingericht. Bij het digitaal plannen van afspraken bijvoorbeeld merkten we dat patiënten afspraken planden op voor ons onhandige momenten of juist heel veel bij één arts. Bij de labuitslagen stond ook niet vermeld dat ze pas na vier dagen inzichtelijk zijn, dus gingen mensen eerder de praktijk bellen.
Deze hindernissen konden met eenvoudige aanpassingen worden verholpen. Door de agenda beter in te richten, hebben we nu een agenda die beter voor ons werkt. We hebben niet alle tijden openstaan en het maximaal aantal digitale afspraken per arts per dag is beperkt tot drie. Om het inzien van de labuitslagen beter te stroomlijnen, krijgen patiënten een QR-code die aanmelden bij MGN vereenvoudigt. Dat heeft de weerstand ten opzichte van MGN een stuk verminderd.”

Op de foto: Suzanne Verheijden, eigenaar van trainingscentrum Buro Strakz en landelijk programmamanager Digitale Vaardigheden bij Digivaardigindezorg.nl
Omgaan met weerstand
“De meest gehoorde leervraag tijdens de training Digicoach is ‘hoe neem ik collega’s mee die iets niet willen?’,” vertelt Suzanne Verheijden, eigenaar van trainingscentrum Buro Strakz en landelijk programmamanager Digitale Vaardigheden bij Digivaardigindezorg.nl. “Daarvoor moet je eerst de reden van een weerstand weten. Is iemand bang om niet over de juiste competenties te beschikken? Is er sprake van eerdere slechte digitale ervaringen of ontbreekt vertrouwen in een verandering? Vervolgens kan weerstand zich op verschillende manieren manifesteren. Wat zeker niet helpt: de ander willen overtuigen met argumenten. Wat wel helpt: luisteren en in verbinding blijven. Dan kan omgaan met weerstand misschien zelfs leuk worden, niet alleen bij collega’s, maar ook bij patiënten.”
Hoe gaat Margreet om met weerstand bij collega’s? “Je moet allereerst zelf geloven in je plan en dat uitstralen. Inzicht helpt ook, waar mogelijk geef ik collega’s extra uitleg over MGN of andere digitale systemen. Daarnaast wil ik graag meetbaar maken wat we doen. Ons doel is om over een jaar vijftig procent actieve accounts te hebben, de voortgang houd ik maandelijks bij en deel ik met de collega’s. Ik blijf ook vooral terugkoppeling vragen om de interesse actueel te houden”.
Samenwerken is essentieel
Voor haar werk als Digicoach is de samenwerking tussen Margreet, de artsen en het managementteam essentieel, zo besluit ze. “Voordat ik met het verbeterplan aan de slag kon gaan, heb ik het aan ons managementteam gepresenteerd. Iedereen was enthousiast. In de agenda staan vaste uren voor mijn werk als Digicoach geblokt, regelmatig bespreek ik mijn werk met de praktijkhouder. Voor vragen of even sparren kan ik ook altijd terecht bij de POH eHealth van Rijnmond Dokters. Belangrijk is dat we dit verbetertraject stap voor stap doen. Je moet aandacht voor weerstand blijven houden en niet te snel willen gaan, verandering heeft tijd nodig.”



