
ApoAfspraak: tijdsbesparing, gebruiksgemak en betere zorgkwaliteit
15 juli 2025
Training āDe gastvrije huisartsenpraktijkā creĆ«ert bewustwording
21 juli 2025Formeel startte het team van Huisartsenpraktijk Parkzoom medio vorig jaar met het programma Chronische Zorg Op Maat. Maar huisarts Hans Janson en zijn team zetten zich al jarenlang in voor eigen regie en zelfmanagement bij hun patiĆ«nten. Het programma CZOM motiveert hen om hier nóg bewuster mee bezig te zijn. PatiĆ«nten en medewerkers reageren enthousiast.Ā
āIk ben bijna dertig jaar werkzaam als huisarts en heb altijd de overtuiging gehad dat we de verantwoordelijkheid in onze zorgverlening waar mogelijk bij onze patiĆ«nten moeten neerleggen,ā zegt huisarts en praktijkhouder Hans Janson (Huisartsenpraktijk Parkzoom, Bergschenhoek) stellig. āAls je te veel dingen gaat overnemen, gaat de patiĆ«nt daar vol op leunen. Maar in veel gevallen kunnen mensen het nodige zelf doen. Dat geldt zeker bij chronische aandoeningen, waarbij leefstijl en gedragsveranderingen een grote rol spelen. Door die verantwoordelijkheid deels bij de patiĆ«nt neer te leggen, wordt de patiĆ«nt zich meer bewust van de eigen gezondheid en wat hij daar zelf voor kan doen. Via deelname aan het programma Chronische Zorg Op Maat willen we ontdekken wat we in onze zorg kunnen verbeteren. We hebben gekozen voor de bouwstenen āeigen regie en zelfmanagementā, āthuismetingenā en āhaalbare belasting van het teamā.
Zelfmanagement neemt zienderogen toe
āHet is een leuk, inzichtelijk programma om mee bezig te zijn. In het kader van eigen regie en zelfmanagement hebben we patiĆ«nten bijvoorbeeld vragenlijsten gestuurd, daar hebben we veel respons op gekregen. Mensen geven aan dat ze meer verantwoordelijkheid ervaren als waardevol; ze zijn enthousiast en dat is logisch. Ze weten beter hoe ze hun bloeddruk moeten meten en kunnen dat prima thuis doen. Daarbij kunnen ze de uitslagen goed interpreteren, waardoor ze zich dikwijls minder zorgen hoeven te maken. Het boeken van zulke kleine succesjes is heel motiverend. We merken dan ook dat het zelfmanagement zienderogen toeneemt. Steeds meer patiĆ«nten hebben een bloeddrukmeter thuis, leveren hun waarden bij ons aan en zijn daar tevreden over.ā
Soms is persoonlijk contact prettigerĀ
āChronische zorg blijft echter maatwerk. PatiĆ«nten die het prettig vinden om toch bij vier keer per jaar bij ons voor een bloeddrukmeting langs te komen, blijven van harte welkom in de praktijk. Dat geldt ook voor de patiĆ«nten bij wie het niet goed gaat, die pikken we er wel uit. Het stimuleren van leefstijlverandering blijft complex, vanzelfsprekend blijven we waar nodig uitleg en begeleiding bieden. Mede daarom vind ik persoonlijk contact soms prettiger dan digitaal.ā
Het āandereā, persoonsgerichte gesprek
Maar daarvoor moet je je patiĆ«nten kennen Ć©n vinger aan de pols houden, stelt Hans. De POHās in de praktijk hebben daarbij een belangrijke taak, waarbij CZOM ondersteunt om de zorg aan te scherpen. āOnze POHās zijn geschoold en ervaren, kennen de patiĆ«nten. Zij voeren het āandereā, persoonsgerichte gesprek, blijven uitleggen waarom gedragsverandering nodig is, wat daarbij belangrijk is en wat niet. Zij werken met het protocol āZorg op maatā en benutten informatie over verschillende leefstijlinterventies. Ā
Soms wordt het āspinnenwebā ingezet met opvallende bevindingen.
De uiteindelijke belasting op deze nieuwe werkwijze levert in de praktijk meer tijdwinst op, met grote tevredenheid voor personeel Ć©n de patiĆ«nt. Feitelijk heeft dit programma alles te maken met hoe je, samen met je team, je praktijk inricht. De gekozen bouwstenen passen goed bij onze langer bestaande praktijkvisie op chronische zorg; ze hebben alleen maar geresulteerd in verbetering en meer tijd voor de patiĆ«nt.āĀ
Zorg van de Toekomst: Persoonsgericht en Duurzaam
Om de zorg toekomstbestendig te maken, geeft het IZA (2022) expliciet richting aan persoonsgerichte zorg. Daarmee worden duidelijke zorginhoudelijke en maatschappelijke tendensen gevolgd. Ziektegericht denken maakt plaats voor mensgericht denken. PatiĆ«nten, die in toenemende mate met multimorbiditeit geconfronteerd worden, willen vaker samen beslissen en vragen om maatwerk. Tegelijkertijd staat ook de arbeidsmarkt in de zorg onder hoge druk, Dat alles vraagt om efficiĆ«ntere zorgverdeling, meer aandacht voor preventie en zelfmanagement Ć©n digitale ondersteuning.Ā
Meer weten?
Meer weten over implementatie van persoonsgerichte zorg via CZOM? Lees hier meer ervaringen van collegaās en ontdek wat u kunt doen om met CZOM aan de slag te gaan.



