
Digizorg voor huisartsen: digitale zorgomgeving voor jou en je patiƫnt
16 oktober 2025De huisartsen van praktijk Portland zijn in 2023 gestart met een initiatief om de zorg voor oncologiepatiĆ«nten te verbeteren. Dankzij een bijdrage van het Innovatiefonds konden zij laagdrempelig contact opbouwen en onderhouden met deze doelgroep ā juist in een fase waarin patiĆ«nten vaak uit beeld raken bij de huisarts. Ruim anderhalf jaar later zijn de ervaringen positief, zowel bij patiĆ«nten als binnen het team.
Het initiatief kan dus als geslaagd worden beschouwd. Huisarts Hanneke Rijkels en doktersassistente Rochelle Hazeleger vertellen graag over hun ervaringen. āHet is fijn om hieraan meer bekendheid te geven. We hopen andere huisartsen te inspireren.ā
Waarom deze zorg?
Huisarts Hanneke Rijkels vertelt dat dit initiatief mede tot stand kwam vanwege de ervaring en expertise van doktersassistente Rochelle Hazeleger. Zij had namelijk al een aantal jaren bij de DaniĆ«l den Hoed-kliniek gewerkt. Rochelle volgde een aanvullende opleiding en ontwikkelde een kennisbank over behandelingen, bijwerkingen en psychosociale aspecten van kankerzorg. āHet mooie is dat wij als huisartsen daar ook weer veel van leren, aldus Hanneke. āVia deze kennisbank kunnen we alle informatie op een eenvoudige manier terugvinden.ā
Hoe werkt het in de praktijk?
Rochelle neemt contact op met patiĆ«nten na diagnose, op uitnodiging van de huisarts. De begeleiding is flexibel: āWe stemmen samen af hoe vaak en wanneer we contact hebben. PatiĆ«nten kunnen bij mij terecht met vragen over hun behandeling en de bijwerkingen, maar bijvoorbeeld ook over werk, de invloed van hun ziekte op het gezin, voeding, slaap of seksualiteit. En waar nodig verwijs ik patiĆ«nten of hun familieleden door,ā geeft Rochelle aan. āNiet alleen, maar ook partners en nabestaanden ervaren de gesprekken als waardevol.ā
Wat levert het op?
Hoewel de begeleiding soms intensief is, geeft het Rochelle veel voldoening. Hanneke benadrukt dat het de huisarts ook werk uit handen neemt: āWe weten dat deze patiĆ«nten in goede handen zijn bij Rochelle. Daarnaast weten we als team wat er bij wie speelt. Dat geeft rust.ā Interviews met elf patiĆ«nten bevestigen dit positieve beeld: allen waardeerden het contact enorm, vooral in de periode nĆ” de behandeling ā juist als de buitenwereld denkt dat āhet klaar isā.
Toekomst en tips voor andere praktijken
Hoewel de projectfinanciering is afgerond, willen ze doorgaan. āMensen geven aan dat deze zorg hen in moeilijke tijden vaak overeind heeft gehouden,ā aldus Rochelle. Ze begeleidt momenteel zoān 50 Ć 60 patiĆ«nten, met wisselende intensiteit.
Hanneke: āDankzij een gezamenlijk opgesteld protocol blijft het overzichtelijk en hebben we grip op deze patiĆ«ntengroep.ā
Hanneke en Rochelle hopen dat ook andere huisartsenpraktijken deze zorg gaan oppakken. Hannekeās advies: āZorg dat de juiste persoon dit binnen de praktijk oppakt. Dat moet iemand die over de intrinsieke motivatie beschikt en dus ook bereid is om zich hierin te verdiepen. En pak deze zorg als team op. We moeten met elkaar vinden dat dit belangrijke zorg is.ā
Wat patiƫnten zoal zeggen:
āElke huisarts zou deze zorg moeten aanbieden.ā
āNazorg na kanker is enorm belangrijk en kan heel veel beter. Na je behandelingen begint het pas.ā
āTijdens de chemo had ik minder behoefte hieraan, maar als het traject ten einde is, is het heel fijn als contact intensiveert, daar zat de meeste winst.ā



