Nieuws

Blog van POH eHealth Lucretia van Noord: Optimale digitale agendaplanning

Met een paar praktische tips is een optimale digitale agendaplanning dichterbij dan je denkt. Zo zie ik bijvoorbeeld vaak dat de opbouw van de agenda – ingedeeld in spreekuren – niet altijd volledig wordt benut. Het beantwoorden van eConsultvragen wordt dan als tijdblok handmatig aan de agenda ‘vastgeplakt’. Maar evenals een telefonisch consult, óf postafhandeling, vormt het afhandelen van een eConsultvraag gewoon een onderdeel van de werkdag. Reserveer daarvoor dus een blokje in de agenda, dan blijft de agenda overzichtelijk en de werkdag omkaderd.

Plan tijd in voor een eConsult

Ga je de digitale agenda openzetten en wil je hier grip op houden? Begin dan klein, met bijvoorbeeld twee plekken in de ochtend en twee in de middag. Zet aan het einde van de werkdag één of twee plekken open voor de volgende dag. Als je merkt dat deze opties benut worden, kun je meer plekken openzetten. Vanuit onwetendheid plaatsen patiënten soms meerdere klachten in één consult. Zorg voor een goede triage-omschrijving, die patiënten kunnen lezen op je website of nadat ze hebben ingelogd. Zo kunnen ook de patiënten wennen aan de nieuwe werkwijze.

Handel eConsultvragen snel af voor een optimale planning

Voor het beantwoorden van eConsultvragen staat in de software standaard een reactieperiode van twee dagen. Deze twee dagen geven de praktijk de ruimte om te reageren, maar als je eerder kunt reageren is dit wenselijk. Reageer je pas na een paar dagen dan heeft de patiënt al lang naar de praktijk gebeld. En die druk op de telefoon wil je juist verminderen. Een praktische tip om ervoor te zorgen dat eConsultvragen tijdig worden beantwoord is het gericht verdelen van de eConsultvragen over de huisartsen in de praktijk, door de patiënt in het desbetreffende agendavakje ‘eConsult’ te plaatsen.

Agendaplanning is niet moeilijk

Leren omgaan met de agenda is makkelijker dan je denkt. Ter ondersteuning vind je in het zorgverlenersportaal toegankelijke instructiefilmpjes op de eHealthpagina van de leveranciers. Met Ehealth kan de werkdruk worden verlicht en zijn we beter bereikbaar voor patiënten.

Bovendien: de wereld verandert in rap tempo. Bekijk in deze video maar eens hoe we 25 jaar geleden over de mobiele telefoon dachten.

Lucretia van Noord schrijft als POH eHealth om de maand een blog over haar ervaring met eHealth in de huisartsenpraktijk.

Behoefte aan advies, inspiratie of antwoord op alle eHealth-vragen? Stuur dan een mail aan, l.vannoord@rijnmonddokters.nl of bel (06) 51315924.

Bel Rijnmond Dokters op: 010 750 1500