Nieuws

‘Onze beltijden zijn met anderhalf uur teruggeschroefd’

In ongeveer anderhalf jaar tijd heeft het team van huisartsenpraktijk Weitjens ruim de helft van de patiëntenpopulatie op het platform Mijngezondheid.net aangemeld gekregen. Huisarts Geert Weitjens is tevreden: “Veel werk kan verricht worden op het moment dat je dat zelf wilt.”

Meteen nadat Geert Weitjens in januari 2021 als solist verder ging met zijn huisartsenpraktijk in Rotterdam Prinsenland, besloot hij om de ICT intensiever op te pakken. “Ik heb het team ervan kunnen overtuigen dat meer inzetten op ICT resulteert in meer tijd voor patiënten. Eén assistente werd verantwoordelijk gemaakt voor de ICT, zij was al snel inhoudelijk volledig op de hoogte en fungeert als aanspreekpunt voor alle vragen. Ze houdt ook de registratiescore bij en motiveert het team regelmatig om mensen uit te nodigen tot registratie. Op een paar plekken in de praktijk hangt een QR-code, die patiënten kunnen benutten om de MedGemak-app te downloaden. Dat motiveert.”

Drempelverlagend

“Qua functionaliteiten kunnen patiënten gebruikmaken van bloeduitslagen, e-consult en medicatieherhaling. Vooral die laatste optie vind ik mooi. Patiënten zijn zich meer bewust van hun medicatiegebruik, kunnen bij bezoek aan bijvoorbeeld het ziekenhuis eenvoudig hun medicatielijstje tonen en bestellen zelf rechtstreeks bij de apotheek. Afgezien van de controle scheelt dat ons veel werk. Bij e-consulten kunnen patiënten aangeven voor welk teamlid hun vraag bestemd is, ook dat werkt efficiënt.”

Bij elk consult waarbij Geert bloed laat prikken, adviseert hij de patiënt om twee dagen later online de uitslag te bekijken. Hij noemt het handig én informatief, bij een eventueel vervolgconsult is de patiënt op de hoogte.

“Als mensen de app nog niet gedownload hebben, help ik hen daarbij ter plekke. Dat kost wat tijd, maar werkt drempelverlagend. Dankzij de activatiecode die ik geef, kan de patiënt zichzelf makkelijk en snel aanmelden.”

30% minder telefoondruk

“Inmiddels is de ontwikkeling precies verlopen zoals ik had gehoopt: onze beltijden zijn met anderhalf uur teruggeschroefd, de telefoondruk is zo’n dertig procent lager. Een half jaar geleden hebben we besloten dat we om half vier ‘s middags stoppen met het aannemen van de telefoon – spoed uitgezonderd natuurlijk. De vrijgekomen tijd wordt benut voor een assistentenspreekuur. Dat eindigt om half vijf, waarna er voldoende tijd is om één en ander af te ronden.

De praktijk is misschien telefonisch minder bereikbaar, maar de online functies bieden een goed werkend alternatief. We hebben er geen negatief commentaar op gekregen. Ik reageer snel op vragen, dat wordt gewaardeerd.”

Vaccinatie-oproep

Altijd online toegang tot de praktijk vraagt soms wat sturing. Zo zijn er mensen die hele verhalen mailen, dan moet Geert toelichten dat het e-consult daarvoor eigenlijk niet bedoeld is. Afgezien daarvan benadrukt hij de potentie van het systeem. “De eerste groep COVID-19 vaccinaties hebben we – als experiment – via de app in één keer kunnen informeren wanneer het vaccin beschikbaar zou komen. Degenen die dat wilden, kregen vervolgens via de app de oproep. Dat werkte prima, we hebben het deels ook voor de griepvaccinatie gedaan. Ik hoop dat Pharmacon hiervoor een functionaliteit ontwikkeld, dat werkt nog sneller.”

Tips

Heeft Geert tot slot nog aanvullende tips?

“Zeker. Als je gaat starten, benader dan niet in één keer je volledige database. Verzoeken tot registratie leveren vragen op en dan wil je niet ineens honderden mails moeten beantwoorden. Attendeer patiënten regelmatig op de app, blijf ook alert op de inzet van je team. Waarnemers in de praktijk vraag ik nadrukkelijk om onze werkwijze te hanteren.

Wij hebben ons mailadres niet meer kenbaar gemaakt. Dat was voor sommigen wel even slikken, maar onze uitleg maakte duidelijk dat de app of mijngezondheid.net veiliger communicatiekanalen zijn. Ook zo stuur je mensen eerder richting het platform.

Ik denk echt dat dit voor een groot deel onze werkwijze in de toekomst gaat bepalen. Veel werk kan verricht worden op het moment dat je dat zelf wilt.”

Lees hier meer over OPEN.

Bel Rijnmond Dokters op: 010 750 1500