Als de zorg in uw huisartsenpraktijk onverwacht stilvalt, kan extra ondersteuning van onschatbare waarde zijn. Het Coördinatieteam (C-team) staat dan voor u klaar met gecoördineerde hulp, zodat u zich kunt richten op wat op dat moment het belangrijkste is. Het C-team is een gezamenlijk initiatief van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), Zilveren Kruis, Samergo en Rijnmond Dokters.

Acute discontinuïteit van patiëntenzorg

Onder "acute discontinuïteit van patiëntenzorg" verstaan we een situatie waarin de voortgang van zorg plotseling in gevaar komt en directe ondersteuning noodzakelijk is. Dit kan zich voordoen wanneer een huisarts onverwacht uitvalt en niet in staat is om de zorg voort te zetten voor een langere tijd. In dergelijke gevallen wordt er om hulp gevraagd om de zorgcontinuïteit voor patiënten te waarborgen.

Deskundig advies en ondersteuning

  • Coördinatie van het team en externe partners
  • Zorgbemiddeling
  • Juridische ondersteuning
  • Financiële ondersteuning
  • Communicatieadvies
  • Praktische kennis over het huisartsenvak en de -praktijk

Het C-team kan u helpen bij:

  • Uitval van een huisarts door ziekte of overlijden

  • Onvoorziene omstandigheden waardoor de zorg stilvalt.

    Hoe gaat het in z'n werk?

    • U neemt contact op

      Bel (010) 75 01 500 of stuur een mail aan [email protected]. Wij nemen daarna zo snel mogelijk contact op.
    • U geeft akkoord

      Wij vragen u om expliciete toestemming voor het behandelen van uw melding. Wij coördineren alle benodigde acties vanaf het begin tot de afronding van de melding.
    • De eerste 2 dagen

      Wij gaan direct voor u aan de slag en organiseren, indien nodig, binnen de eerste twee dagen externe hulp. Ook maken we afspraken met u over hoe u betrokken en op de hoogte wilt blijven.
    • Externe hulp?

      Wanneer directe ondersteuning in uw praktijk nodig is, zoals een praktijkmanager of waarnemer, dan regelen wij dit voor u.
    • De eerste 6 weken

      Wij adviseren u over mogelijke oplossingen om de continuïteit van de praktijk te waarborgen en ontwikkelen scenario's die een langdurige oplossing bieden, zoveel mogelijk in overleg met u. Indien nodig, coördineren wij ook met andere ketenpartners en bestuurders.
    We streven ernaar om uw hulpvraag binnen 8 weken af te ronden. We stellen, indien mogelijk, samen een plan op voor de voortgang van de praktijk. Kan de praktijk na de interventie van het C-team op de oude manier doorgaan, of zijn er (tijdelijke) alternatieven nodig? Wij adviseren u over mogelijke oplossingen om de continuïteit van de praktijk te waarborgen en begeleiden u bij de stappen die nodig zijn om dit te realiseren.

    Wie zitten achter dit initiatief?

    Het C-team zorgt voor de continuïteit van de huisartsenzorg in onze regio. Het team wordt gevormd door:

    • Tekin Karaköse, LHV-afdelingsbestuurder en huisarts
    • Corstiaan Valk, Zorginkoper Zilveren Kruis
    • Anouk van der Weele, Zorginkoper Zilveren Kruis
    • Jolanda Loeve, Praktijkmanager Rijnmond Dokters
    • Marije van Son, Praktijkmanager Rijnmond Dokters

     

    Veelgestelde vragen

    1Wordt er vooraf toestemming aan mij gevraagd voordat mijn informatie wordt gebruikt?
    Ja, via een toestemmingsverklaring. Die ontvangt u, zodra u zich heeft aangemeld.
    2Voor welk doel wordt de informatie gebruikt?
    De informatie wordt uitsluitend gebruikt om de hulpvraag op te lossen. Leerpunten worden geanonimiseerd en kunnen worden gebruikt voor beleidsaanpassingen en voor trainings- of scholingsdoeleinden.
    3Wie heeft toegang tot de informatie die wordt gebruikt om uw melding te behandelen?
    Alleen de direct betrokkenen hebben toegang tot de informatie die nodig is om uw melding te behandelen. Dit omvat de leden van het coördinatieteam en de persoon die de melding heeft ontvangen en beoordeeld. Toegang tot deze informatie wordt tot een minimum beperkt. Nadat de melding is afgerond en geëvalueerd, worden de rechten tot toegang voor de betrokken leden ingetrokken. In overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en om transparantie te waarborgen, heeft de meldende partij recht op inzage in de dossiervoering.
    4Hoe wordt er omgegaan met de informatie die is verzameld?
    Met het oog op vertrouwelijkheid en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), wordt de informatie op een ethische manier behandeld. Er wordt een dossier aangemaakt waarin minimaal wordt vermeld wie toegang heeft tot dit dossier.
    5Hoe lang is de bewaartermijn van mijn gegevens?
    Uiteraard bewaren we uw gegevens niet langer dan nodig en tot maximaal een jaar na evaluatie van de melding.
    6Waar en hoe wordt de informatie opgeslagen en vastgelegd? Is de informatie beveiligd?
    Een beveiligde SharePoint-omgeving waarbij slechts een beperkt aantal personen toegangsrechten krijgt. SharePoint wordt ingericht met een privékanaal waartoe alleen het coördinatieteam toegang heeft gedurende de looptijd van de melding. Documenten en andere bestanden worden beveiligd met een wachtwoord.

    Meer informatie?

    Stuur voor meer informatie over de inzet van het C-team een mail aan [email protected] of bel naar (010) 75 01 500.