Vraag maar raak
14 april 2022Blog van POH eHealth Lucretia van Noord: Optimale digitale agendaplanning
10 mei 2022Toen zij begin 2019 een huisartsenpraktijk in Barendrecht overnam, wist Annemarie Strengholt dat eHealth een centrale plek in de zorgverlening zou gaan innemen. “Aanvankelijk had ik maandelijks één e-consult, nu zijn dat er zes tot tien per dag.”
“Als huisartsen krijgen we bijna maandelijks meer werk op ons bord. Wil je de werkdruk behapbaar houden, dan moet je een plan bedenken,” zegt huisarts Annemarie Strengholt. “Ik heb gekozen voor het inzetten van eHealth; dat vind ik leuk en ik zie er toekomst in. Zo’n ontwikkeling krijgt meer kans van slagen als je ‘m samen met je team kunt oppakken. Daar heb ik bewust rekening mee gehouden toen ik na de overname van deze solopraktijk personeel moest aannemen. Ik heb vooral gekozen voor gekwalificeerde medewerkers met een passie voor nieuwe dingen. Dat kost tijd, geld en aandacht, maar dat heb ik ervoor over.”
Duidelijk toelichten
“De praktijk kreeg een nieuwe naam en er kwam een eigentijdse website met passende look and feel. Begin 2020 zijn we van start gegaan met e-consulten, digitale agenda en online herhaalrecepten, eind 2020 volgde het patiëntenportaal. Digitalisering was inmiddels een vast agendapunt tijdens ons teamoverleg, waarbij we stap voor stap bekeken ‘what’s new, what’s next’.
Wij zijn een hybride praktijk, op onze website wordt dat in begrijpelijke taal uitgelegd. Zo wordt bijvoorbeeld beschreven bij welke vragen of klachten mensen gebruik kunnen maken van een beeldbelafspraak of e-consult. Recepten zijn nog steeds op verschillende manieren aan te vragen: van doosje door de brievenbus to herhaling via de app; voor elk wat wils. Ook de agendaplanning krijgt een heldere toelichting. Wij melden nieuwe patiënten standaard aan bij het patiëntenportaal. Elke nieuwe patiënt kan op het inschrijfformulier aangeven of hij/zij dat wel of niet wenst.”
Voordelen
“De voordelen van eHealth merken we dagelijks. Op het patiëntenportaal is inmiddels dertig procent van onze patiënten echt actief. Onze assistentes hebben daardoor bijvoorbeeld tijd gekregen voor eigen flexibele spreekuren. Aanvankelijk had ik één e-consult per maand, nu zijn dat er zo’n zes tot tien per dag. Daarvoor hoef ik niet persé in de praktijk aanwezig te zijn, dat geldt ook voor (beeld)belconsulten. Tijdens corona werd dit nog eens extra duidelijk: we zijn voor onze zorg lang niet meer altijd afhankelijk van ruimte. Dat besef maakte een eerder gewenste praktijkverbouwing overbodig. Met de huidige vastgoedprijzen is dit natuurlijk pure winst. Het enige nadeel van digitale zorgverlening is misschien dat je wat vaker je werk zittend verricht. Maar met een zit-/stabureau is dat probleem snel opgelost.”
Niet aan leeftijd gebonden
“Van patiënten krijgen we ook leuke reacties, dat vind ik niet vreemd: steeds meer mensen bestellen hun boodschappen online of maken digitaal een afspraak bij de kapper. Waarom zou digitalisering in de zorg dan niet kunnen? ‘Daarbij vinden wij het belangrijk dat onze patiënten de keuze blijven houden voor fysiek of digitaal en dat blijkt in de praktijk niet aan leeftijd gebonden. We hebben tachtigplussers die probleemloos via de app herhaalmedicatie bestellen.”
Grip op de agenda
Een regelmatig gehoord bezwaar onder huisartsen tegen een digitaal afsprakensysteem is het verlies van grip op de agenda. “Zulk sentiment is begrijpelijk, we moeten al zoveel doen en steeds meer. Alleen ik ervaar dit probleem niet; wij verliezen geen grip op de agenda, het scheelt je juist weer die paar telefoontjes. Natuurlijk, je moet door een hoepel heen, maar daarbij helpt het niet om vooraf te kijken naar mogelijke beren op je pad. Met zo’n digitale agenda kun je ook een beetje spelen. Ik heb gekozen voor Pharmeon, hun beheerforum is super hanteerbaar. Ik zou zeggen: begin gewoon en zorg dat je een hands-on team om je heen hebt. Dan zie je wel wat je tegenkomt.”
Kijk hier voor meer informatie over OPEN of over ondersteuning op het gebied van digitale zorg.