“Begeleiden van zij-instromers is extra aantrekkelijk”
8 december 2023Een halfjaar met Aad van ‘t Hof: terug- en vooruitblik bij Rijnmond Dokters
11 december 2023Digitale zorgverlening werkt efficiënt, snel en is prettig voor zorgverlener en patiënt. Het team van huisartspraktijk Groenenhagen maakt er uitvoerig gebruik van. Huisarts Marlies Livramento en POH’er Gül Karadal-Ekici vertellen. “Patiënten hebben meer begrip voor onze hectiek. Dat komt mede omdat ze - dankzij de digitale opties - de regie meer in eigen handen hebben.”
Vanuit de verplichting tot digitale dossierinzage besloot huisarts Marlies Livramento eind 2019 om te starten met digitale zorgdiensten. Vervolgens kwam corona en kreeg de implementatie van digitale zorg in de praktijk onverwachts een enorme boost. “Tijdens corona bleek dat veel zorg zonder praktijkbezoek kon worden verleend,” vertelt Marlies, “denk aan het beoordelen van wondjes of het beantwoorden van patiëntvragen. Ook het digitaal versturen van bijvoorbeeld een verwijsbrief, bloedprikformulier of – vanuit de patiënt – het aanleveren van bloedwaarden bleek prima online mogelijk. Dus besloten we er vol voor te gaan.”
Min of meer vanzelf
Inmiddels maakt bijna de helft van het patiëntenbestand van huisartspraktijk Groenenhagen gebruik van digitale diensten zoals het patiëntenportaal, Zorgdomein en e-consult; het praktijkteam werkt ook met VIPLive. Via banners in de wachtkamer, vermelding op het inschrijfformulier, informatie op de homepage van de website én door mondelinge advisering worden patiënten geattendeerd op de digitale opties.
Marlies: “Die overgang ging grotendeels eigenlijk min of meer vanzelf. De leeftijdsgroep 40-min is gewend aan digitaal en was direct enthousiast. Van de 40-plussers was een deel meteen akkoord, een andere groep had wat meer tijd nodig. Door bijvoorbeeld de snelheid van het e-consult te benadrukken, kon ik veel van hen overhalen om dit een keer te proberen. Hun inzet beloonde ik dan door diezelfde dag nog een antwoord te mailen. Ik vertel patiënten ook altijd dat ze de onderzoeksuitslagen in het eigen dossier kunnen inzien en dat ze daar bericht over ontvangen. Dat stimuleert en als mensen het eenmaal ontdekt hebben, vinden ze het meestal prettig. Er zijn natuurlijk mensen die alles liever bij het oude houden. Die keuze is er, ik heb nog gewoon spreekuur.”
Meer begrip van patiënten
POH’er Gül Karadal-Ekici onderhoudt in deze praktijk het contact met haar patiënten inmiddels zo veel mogelijk digitaal of telefonisch. Patiënten hadden daar zelfs al eerder naar gevraagd. “Veel ouderen zijn voor vervoer afhankelijk van anderen, zij vroegen regelmatig of bezoek aan de praktijk echt noodzakelijk was,” zegt Gül. “Bij slecht weer had ik bovendien dikwijls met afbellers te maken, dat komt nu nauwelijks meer voor.
Mijn werk is veel efficiënter geworden: in de praktijk stellen mensen dikwijls meerdere hulpvragen, aan de telefoon beperken ze dat. ‘Ik snap dat je het druk hebt’, hoor ik dan. Dat lezen ze in de media, maar hun begrip komt mede omdat ze nu meer de regie in eigen handen hebben. Via een e-consult kunnen ze hun vragen stellen, via het portaal kunnen ze op hun gemak hun dossier inzien of informatie doorgeven. Bijkomend voordeel van het patiëntenportaal en Zorgdomein: het aantal telefoontjes voor de praktijkassistentes is flink gedaald.”
E-consult
Marlies: “Ik beantwoord dagelijks gemiddeld zo’n acht e-consulten, maar we krijgen er meer: ook Gül, de basisarts die hier werkt en de waarnemer werken met e-consulten. Mijn agenda bevat administratieblokken, daarin kan ik reageren op de e-consulten. Ik beantwoord ze ook tussendoor, als een fysiek consult wat sneller verloopt en er tijd over is. Hectisch? Dat is volgens mij inherent aan de huisartsenzorg.
Niet verwonderlijk dus dat we als team enthousiast zijn over digitale zorgverlening, deze is echt in onze praktijkvoering verweven. We blijven patiënten erop attenderen, ik hoop dat we het aantal gebruikers van het patiëntenportaal snel verder kunnen uitbreiden.”