Tijdens het project OPEN heeft het gebruik van patiëntenportalen een enorme vlucht genomen. Naast het inzien van het medisch dossier, kan een patiënt gemakkelijk, veilig en snel verschillende medische zaken regelen. Denk aan het maken van een online afspraak, het indienen van een e-consult of het aanvragen van een herhaalrecept. Medicom-gebruikers maken gebruik van Mijngezondheid.net en de app Medgemak+. Andere HIS-gebruikers maken doorgaans gebruik van Uw Zorg Online.
Waarom een patiëntenportaal?
- Telefonisch ontzorgen: patiënten kunnen zelf afspraken maken, herhaalmedicatie aanvragen en labuitslagen inzien
- Kleine, niet-acute vragen kunnen gemakkelijk middels een e-consult worden afgehandeld
- Veilig gegevens uitwisselen via het e-consult, in plaats van via de mail
- Patiënten kunnen achteraf de belangrijkste bevindingen nalezen in hun medisch dossier
- De regie ligt bij de patiënt: patiënten zijn eigenaar van hun gezondheid
Ondersteuning
Rijnmond Dokters biedt ondersteuning bij de implementatie en het gebruik van patiëntenportalen. Zo bieden wij tips en tricks om het gebruik van het patiëntenportaal verder te stimuleren en kunnen wij u adviseren hoe u optimaal gebruik kunt maken van de mogelijkheden in het portaal.
Structurele vergoeding
Digitalisering draagt positief bij aan een goede service en bereikbaarheid van de praktijk. Zorgverzekeraars Zilveren Kruis en CZ erkennen dit en hebben de prestatie ‘Service en Bereikbaarheid’ opgenomen in het inkoopbeleid. De prestatie bestaat uit een aantal tarieven voor service- en bereikbaarheidsmodules die door huisartsen zijn aan te vragen.
Communicatiematerialen
Titel | |||
---|---|---|---|
A5 flyer Regel uw zorg gemakkelijk online |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Infographic patiënten online inzage A3 |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
SHB tabel 65 ICPC en patiëntvriendelijke titels |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Checklist MGN |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Checklist UZO |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Stappenplan e-medicatie MGN |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Infographic patiënten online inzage A3 |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
OPEN Infographic voor patiënten veilig gegevens delen |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
OPEN Scholing P-regels A3 versie02 |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Portaal flyer op maat maken |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Stappenplan labuitslagen UZO |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Stappenplan e-afspraak MGN |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Stappenplan e-afspraak UZO |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Stappenplan e-consult MGN |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Stappenplan e-medicatie UZO |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
Stappenplan labuitslagen MGN |
OPEN | 7 juni 2022 | Download |
A4 begrijpelijke woordenlijst met logo’s |
OPEN | 3 juni 2022 | Download |
Instructievideo's Mijngezondheid.net
Online afspraak maken
E-consult
Uitslagen delen
Medicatie herhalen
Vragen of op zoek naar meer informatie?
Vragen uit de praktijk
a. U mag geen informatie van de ene ouder verstrekken aan de andere ouder, als u door het verstrekken van deze informatie de privacy van eerstgenoemde zou schaden.
b. U mag geen informatie verstrekken aan ouders, ongeacht de herkomst, als deze informatieverstrekking schadelijk is voor de zorg of het belang van het kind, ofwel in strijd zou zijn met goed hulpverlenerschap.
Het advies is bij alle door een ouder verstrekte informatie na te gaan of kennisname hiervan door de andere ouder de privacy van eerst genoemde zou schaden. In een vechtscheidingssituatie is dit al snel het geval. Dit is in elk geval aan de orde als deze ouder expliciet heeft aangegeven dat deze informatie niet zonder zijn/haar toestemming met de andere ouder mag worden gedeeld.
Ten aanzien van de tweede beperking geldt dat, gezien het loyaliteitsconflict met de jongen, besproken wordt wat wel en niet gedeeld wordt met de ouders. Dit om er voor te zorgen dat hij zij zich ten opzichte van de huisarts vrij en veilig voelt om alles te zeggen, zonder angst dat de informatie bij de ouders terechtkomt. Het is uiteindelijk aan u te bepalen of goed hulpverlenerschap zich verzet tegen het verstrekken van inzage of een afschrift aan de ouders.
U doet er in deze situaties goed aan eerst aan de vertegenwoordiger uitleg te geven over de redenen voor de weigering, stopzetting of beperking van de online inzage. Ook is het van belang om een verslag van dit gesprek in het dossier op te nemen.
U hoeft niet te voldoen aan de eis om de brief in te trekken. De patiënt kan wel aan de medisch specialist vragen om de brief uit diens dossier te verwijderen.
Het is belangrijk na te gaan waarom de patiënt dit vraagt. Zo kan het zijn dat de patiënt bang is dat uw brief tot gevolg heeft dat de medisch specialist een bepaald onderzoek niet noodzakelijk acht. In dat geval zou u de patiënt kunnen adviseren zijn zorg uit te spreken tegenover de medisch specialist. Eventueel kunt u ook een aanvullende brief aan de medisch specialist toesturen.
In deze situatie wordt het vernietigingsverzoek bewaard voor het geval u de vernietigde gegevens nodig heeft voor een verweer tegen een klacht of een claim en moet kunnen aantonen dat u deze niet meer heeft als gevolg van de vernietiging op verzoek van de patiënt. De termijn voor het indienen van een tuchtklacht is 10 jaar. De vordering tot betaling van een schadevergoeding meestal na 5 jaar, maar in bepaalde gevallen na 20 jaar. Het is daarom verdedigbaar dat u het vernietigingsverzoek 20 jaar bewaart, vanaf het moment van vernietiging.
Mochten afspraken niet het gewenste effect hebben, dan is de vraag of u nog wel goede zorg kunt verlenen. In bepaalde gevallen kunt u besluiten om de behandelrelatie te beëindiging, waarbij u uiteraard de daarvoor geldende zorgvuldigheidseisen in acht moet nemen (zie Richtlijn KNMG Niet- aangaan of beëindiging behandelingsovereenkomst).
Rechten en plichten online inzage
Kanttekening: Wel mag u een redelijke vergoeding vragen voor elke extra kopie. Ook als er sprake is van buitensporig gebruik van het recht, mag u administratieve kosten in rekening brengen. In uitzonderlijke gevallen is het zelfs toegestaan een verzoek te weigeren. U moet de patiënt dan wel wijzen op de mogelijkheid om een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens in te dienen.
Contact
Heeft u behoefte aan ondersteuning? Stuur dan een mail naar Praktijkondersteuner eHealth Lucretia van Noord, [email protected].