Uw patiënt kan tegenwoordig gebruik maken van een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Dit is een online omgeving die een patiënt zelf kiest, om zo de medische gegevens van meerdere zorgverleners op één plek te verzamelen, beheren en te delen. Het kan voorkomen dat uw patiënten hun medisch dossier inzien via een PGO en daar vragen over hebben of met hun PGO bij u in de praktijk komen.
Hoe kan een patiënt bij het dossier?
Gedurende het OPEN traject is elke praktijk op de ZorgAanbiedersLijst (ZAL) terecht gekomen. Dit is een ‘bibliotheek’ die aangeeft bij welke praktijken het mogelijk is om inzicht te krijgen in het medische dossier middels een PGO. Alleen bij praktijken die op de ZAL staan, kan een patiënt zijn dossier inzien in een PGO.
Deelname aan de ZAL was een eis van het OPEN traject. Indien de praktijk echter een wijziging doormaakt, valt de praktijk van de ZAL af. Een nieuwe naam, nieuwe AGB of een nieuw HIS zorgt er direct voor dat u niet meer op de ZAL te vinden bent.
Wat wordt er van u verwacht?
Zorginhoudelijke vragen over gegevens die in de PGO zijn verzameld, bijvoorbeeld over de inhoud van het medisch dossier van uw patiënt, behoren bij uw zorgproces.
Vragen over functionaliteiten van een PGO, of over technische zaken zoals inloggen, hoeft u niet te kunnen beantwoorden. U kunt uw patiënten wel doorverwijzen naar de juiste locaties, bijvoorbeeld naar de PGO-leverancier zelf of naar de DigiHulplijn (0800 1508).
Als patiënten vragen om advies over de keuze van een PGO, is het aan u of u dit advies geeft. U kunt patiënten altijd doorverwijzen naar de keuzehulp op deze website.
Wat kan de patiënt met een PGO?
- Een PGO biedt de patiënt, in tegenstelling tot een portaal, de mogelijkheid om informatie uit meerdere bronnen (dus van meerdere zorgverleners) te verzamelen, te beheren en te delen.
- De keuze voor het gebruik van een PGO ligt bij de patiënten, terwijl dit in het geval van een portaal door de huisarts wordt aangeboden.
- De digitale dienstverlening via de PGO bereikt nog niet het niveau van een portaal. Er kan via de PGO nog geen afspraak worden gemaakt.
- Na invoering van de online inzage (1 juli 2020), zijn de E- en P-regels van het consult in de PGO zichtbaar. Persoonlijke werkaantekeningen van de arts zijn echter niet te zien.
- Ook correspondentie tussen de huisarts en andere zorgverleners is beschikbaar. Dit gaat om correspondentie van na 1 juli 2020 en voor zover deze in het HIS is vastgelegd. Denk aan brieven van medisch specialisten, radiologieberichten, verwijsbrieven.
Vergoeding van kosten
Gedurende het OPEN project heeft u mogelijk kosten gemaakt om op de ZAL te staan. Deze kosten worden vergoed, de manier waarop is nog niet helemaal duidelijk. Wel is het geld al gereserveerd en is het zeker dat deze middelen naar de praktijk toe komen. Het laatste nieuws hierover leest u hier.
Structurele vergoeding
Digitalisering draagt positief bij aan een goede service en bereikbaarheid van de praktijk. Zorgverzekeraars Zilveren Kruis en CZ erkennen dit en hebben de prestatie ‘Service en Bereikbaarheid’ opgenomen in het inkoopbeleid. De prestatie bestaat uit een aantal tarieven voor service- en bereikbaarheidsmodules die door huisartsen zijn aan te vragen.
Communicatiemiddelen
Het is de bedoeling dat elke praktijk informatie beschikbaar stelt over PGO's op hun website. Ga naar de communicatietoolkit voor geschikt communicatiemateriaal. Hier vindt u ook communicatiemiddelen zoals 'Bij ons kun je je PGO gebruiken'.
Meer weten?
Voor meer informatie over de PGO kunt u terecht op deze website.